Duaal leren en gender

Duaal leren zit in Vlaanderen in de lift: zowel het aantal leerlingen als het aantal aangeboden richtingen in de duale leertrajecten kennen een stijgende curve.

ESF ondersteunt Duaal Leren via pilootprojecten en hecht ook in deze projecten belang aan gendergelijkheid en inclusie. Als we de cijfers bekijken van de deelname aan Duaal Leren, zien we qua gender een opvallende gelijkenis met de genderpatronen binnen de Vlaamse arbeidsmarkt. Zo is de horizontale segregatie van de arbeidsmarkt (sectoren/beroepen met een groot overwicht van ofwel mannen ofwel vrouwen) ook terug te vinden bij de Duale leertrajecten.

Zowel de sectoren en bedrijven als de leerlingen hebben er echter alle belang bij dat het de competenties en interesses zijn die de studie- (en beroepskeuze) bepalen en niet het geslacht! En er zijn ook heel wat werkgevers, leerkrachten, mentoren,…. die een gendersensitieve aanpak hanteren en we zouden hen graag eens in de spotlights zetten! Het ESF is namelijk bezig een inspiratiedocument op te stellen rond Duaal Leren en gender en wil dit zowel online als via gedrukte versie verspreiden. Dit inspiratiedocument, maar ook de goede praktijken willen we eveneens tijdens een event presenteren van zodra dit weer mogelijk wordt gezien de Covid-19 maatregelen.

We zijn dus op zoek naar inspirerende voorbeelden. Ken jij een goede praktijk; een bevlogen mentor/leerkracht/werkgever; een leerling ( e) in een roldoorbrekend traject, ….of wil je zelf getuigen? Stuur voor 21 september een mailtje naar annemie.roets@vlaanderen.be en wie weet komt jouw bedrijf/school/… in het ESF-Nieuws!

Contactpersoon: 

Annemie Roets
T:
02/552 83 33